Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

Vluchtelingenonderwijs

In 2017 is het aantal vluchtelingen in Nederland afgenomen. Dit heeft effect op het onderwijs aan de leerplichtige kinderen van deze nieuwkomers. De onderwijsvraag is kleiner geworden.

Op het AZC in Oisterwijk, waar 2College al sinds de jaren negentig onderwijs geeft aan alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers) is het aanbod juist uitgebreid. Naast de kortdurende opvang van AMV’ers wordt nu ook onderwijs aangeboden aan jongeren uit nieuwkomersgezinnen die op het AZC wonen en aan kinderen van statushouders die een huis hebben gekregen in Oisterwijk. Gevolgde vakken zijn onder meer NT2, burgerschap, food and facility en bewegingsonderwijs. Dit onderwijs is gericht op de eerste periode van opvang, vaak twee tot vijf maanden. In deze periode wordt over de status besloten: blijven in Nederland of terugkeer naar land van herkomst. Is blijven aan de orde, dan volgt een overplaatsing naar een internationale schakelklas (ISK) met daarna een vervolg in het reguliere onderwijs. Ook de Bossche Vakschool en het Merletcollege in Grave verzorgen, in een ISK, onderwijs aan vluchtelingen die mogen blijven.

Het personeel op deze scholen gaat de grote uitdaging aan om voor al deze jongeren niet alleen goed onderwijs te verzorgen, maar om de leerlingen ook een warm welkom te bieden als tegenhanger van de vaak traumatische ervaringen in de voorafgaande periode.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)