HD-programma rectoren/algemeen directeuren

Sinds enkele jaren wordt door de rectoren/algemeen directeuren van de vereniging een Human Developmentprogramma (HD-programma) gevolgd. Basis van het HD-programma is de beschrijving van de ideale OMO rector. In een vastgesteld archetype is gekeken naar de kwaliteiten waarover elke rector zou moeten beschikken. De kwaliteiten van een OMO rector zijn gedefinieerd in zes dimensies.

Een rector is een:

• (onderwijskundig) visionair;

• authentiek leider;

• ambassadeur van de school;

• ondernemer;

• mensenmens;

• goede collega.

In een woordenschilderij zijn de zes dimensies weergegeven.

In alle functieprofielen voor nieuwe rectoren/directeuren wordt deze beschrijving voor de rector/directeur meegenomen. In 2017 zijn drie vacatures voor de functie van rector/directeur ingevuld door externen. Daarnaast zijn er vier zittende rectoren/directeuren benoemd op een andere OMO-school.

In 2017 is voor acht personen van de zittende populatie van rectoren/directeuren het HD-programma geëvalueerd. In gesprekken van de raad van bestuur met de schooldirectie en een delegatie van de medezeggenschapsraad is teruggekeken op het functioneren van de rector/directeur. Vooruitkijkend zijn prioriteiten voor de komende jaren aan de orde geweest en de te verwachten rol hierin van de rector/directeur. Samen met de zelfevaluatie is hieruit de persoonlijke agenda voor de komende jaren vastgesteld.