Meesterlijke Ontmoetingen

De Meesterlijke Ontmoetingen hebben tot doel kennisdeling binnen de vereniging te bevorderen. Ze dragen bij aan de ambitie van de vereniging om de blijvende professionalisering van docenten en andere medewerkers te stimuleren en bieden collega’s van verschillende scholen de gelegenheid om met elkaar in contact te komen. De Meesterlijke Ontmoetingen zijn gevalideerd door Registerleraar; deelname geeft betrokkenen de mogelijkheid zes registeruren (RU) aan het dossier toe te voegen.

Een organisatiecomité van enthousiaste docenten uit de scholen, met ondersteuning van het OMO-bureau en onder aanvoering van een directielid, neemt de organisatie op zich van deze vakgerichte netwerkbijeenkomsten. Naast ‘niet te missen sprekers’ uit de wetenschap of het bedrijfsleven bestaat het programma uit een praktisch gedeelte. Doel van deze bijeenkomsten: intellectueel gefêteerd worden, inspiratie opdoen, kennismaken, het nut van kennisdeling ervaren en de basis leggen voor de verdere kennisdeling door het jaar heen onder regie van de aanvoerder(s).

In 2017 hebben de volgende Meesterlijke Ontmoetingen plaatsgevonden:

• 9 februari ‘Weet jij uit welke hoek de wind waait?’ over de relatie tussen leerling en docent voor docenten van het praktijkonderwijs en het vmbo – 73 deelnemers.

• 19 april ‘Vertaal je taal’ over taal en interculturele communicatie voor docenten moderne vreemde talen – 58 deelnemers.

• 28 september ‘Brainmatters’ over brein en zintuigen voor docenten dans, drama, muziek, beeldende vorming en CKV – 73 deelnemers.

De deelnemers hebben de Meesterlijke Ontmoetingen gemiddeld beoordeeld met een 8,3.