Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

OMO Scholengroep De Langstraat – Van Haestrechtcollege

www.sgdelangstraat.nl
rector: Jan van Pelt
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locaties:

  • d’Oultremontcollege, Drunen

  • Dr. Mollercollege, Waalwijk

  • Van Haestrechtcollege, Kaatsheuvel

  • Walewyc-mavo, Waalwijk

Van Haestrechtcollege

POP UP store: Leren is doen

Het Van Haestrechtcollege heeft voor het keuzevak Ondernemen voor de vierde klas van vmbo-b/k gekozen voor het oprichten van een Pop Up Store in het centrum van Kaatsheuvel. Alle aspecten van een ondernemingsplan komen aan de orde. Het verschil met vroeger is dat het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd met echte producten, echte klanten en echte omzet. Leerlingen zijn bij alle aspecten betrokken en krijgen de kans om hun specifieke talenten zichtbaar te maken. Dit zorgt voor grote betrokkenheid

What’s up the Kets?

De leerlingen van het Van Haestrechtcollege zullen in veel gevallen blijven wonen in de gemeente Loon op Zand. De school voelt zich dan ook verantwoordelijk om de betrokkenheid van de leerlingen bij de lokale samenleving te vergroten. Hiertoe is bijvoorbeeld een politieke jongerendag georganiseerd in samenwerking met de lokale politiek, de gemeente, politie en jongerenwerk. Leerlingen hebben zelf onderzoek gedaan in de gemeente om situaties te bekijken en in contact te komen met bewoners. De bevindingen zijn gepresenteerd aan een vertegenwoordiging van de betrokken partijen in de vorm van een debat.

Scrum in de klas

Een aantal docenten is bezig met het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen bij het leren. Eén van de manieren om dat te doen is het inzetten van ‘scrum’ bij onderzoeksprojecten. Bij scrum in de klas wordt een groot project of een lessenserie opgedeeld in kleine stukjes (sprints). Leerlingenteams werken stap voor stap de prioriteitenlijst af, houden de voortgang bij en kunnen periodiek hun prioriteitenlijst bijstellen. Leerlingen uit klas 1 en 2 krijgen daarbij een grote mate van verantwoordelijkheid en fouten maken mag. De resultaten zijn positief en met aanvullende scholing van docenten wordt scrum in de toekomst breder ingezet.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)