Kwadrant Scholengroep – Cambreur College

www.kwadrant-sgr.nl
rector: Titus Frankemölle
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

• Cambreur College, Dongen

• Hanze College, Oosterhout

Betrokkenheid van en verantwoording naar stakeholders

Drie kernwaarden: kwaliteit, sfeer, bruisend en actief

Met een nieuwe directeur en wat wisselingen in het managementteam heeft het Cambreur College met nieuw elan vorm gegeven aan zijn drie kernwaarden. Dagelijks begroet de directeur zijn leerlingen aan de poort, een artikel in de glossy 100% Dongen stelde hem voor aan de Dongense gemeenschap, bij diverse netwerken is hij aanwezig. Het Cambreur College zette de deuren open voor basisscholen en voor evenementen in Dongen en heeft een hechte samenwerking met de gemeente Dongen op diverse gebieden. Intern versterkte een intensieve managementtraining de focus en de samenwerking. De verticale opbouw in de vier afdelingen is vanaf leerjaar 1 doorgevoerd en het voormalige Junior College werd in de loop van het jaar omgetoverd tot stoer mavogebouw. In- en extern werden de vier afdelingen en hun eigen profilering duidelijk zichtbaar gemaakt, naar een van de adviezen uit het imago-onderzoek.

Gedeelde visie vertaald naar concreet beleid (op de korte en de lange termijn)

Op weg naar een nieuwe school

2020-2021 moet op de plek van het hoofdgebouw een nieuwe school staan. Nadenken over nieuwbouw betekent ook nadenken over de visie op onderwijs in de toekomst. Samen met een ontwikkelgroep en onder deskundige leiding van medewerkers van HEVO ontwikkelde het team nieuwe ideeën; daarbij sterk gestimuleerd door het bezoek aan een tiental andere scholen. Op weg naar de nieuwbouw probeert de school diverse ideeën al tot uitvoer te brengen. Zo kwam bijvoorbeeld de invoering van devices voor brugklasleerlingen in een stroomversnelling.

Effectief leiderschap binnen de school

Versterken van de vwo-afdeling

Het reguliere vwo heeft een aantal jaren wat in de schaduw gestaan van de tweetalige stroom. Voor de Nederlandstalige vwo-afdeling zijn uitdagende explorationprojecten ontworpen, werden denklessen gegeven en is het vak science ingevoerd. De teamleider promootte het vwo bij diverse basisscholen, voor leerlingen uit groep 7 en 8 werden speciale Cambreur Classes aangeboden, er is een vwo-folder ontworpen en de resultaten van de afdeling zijn zichtbaar gemaakt. Het gevolg was dat het Cambreur College voor het eerst kon starten met een homogene vwo-brugklas.