Jeroen Bosch College

locatie:

• ’s-Hertogenbosch

Onderwijskundige ontwikkeling

Het Jeroen Bosch College wil de onderwijskundige basis verder verstevigen en uitbouwen. Daartoe is het systeem van RTTI ingevoerd, vanuit de gedachte dat dit systeem kan dienen als vliegwiel voor onderwijsontwikkeling en meer maatwerk. In 2016 is het Jeroen Bosch College gestart met een afdeling voor tweetalig onderwijs (TTO). Deze tekent zich af als een sterke afdeling.

Effectief leiderschap

Het Jeroen Bosch College heeft zich als opdracht gesteld: de basis op orde. Dit betekent o.a. dat medewerkers gestimuleerd worden zich te scholen en te ontwikkelen om daarmee de gewenste kwaliteit van het onderwijs te realiseren. Daarnaast is het van belang dat de leidinggevende de docent begeleidt naar de gewenste onderwijskwaliteit door bijvoorbeeld het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Afgelopen jaar is veel tijd en energie gestoken in de kwaliteit van de functionerings- en beoordelingsgesprekken en de gesprekcyclus in het algemeen. In deze gesprekken staan de kwaliteit van de lessen en de rol van de docent centraal. Het uiteindelijke resultaat zal moeten blijken uit de hogere scores die onze leerlingen behalen.

HRM beleid

Vanaf de eerste dag dat een medewerker op de school werkt is er een volwaardig begeleidingsprogramma dat de nieuwe medewerker steun biedt in zijn ontwikkeling naar een volwaardige docent. Elke nieuwe medewerker krijgt een coach die hem of haar begeleidt. Gedurende het schooljaar zijn er maandelijkse bijeenkomsten die het karakter hebben van een intervisie. Bij het vertrek van een medewerker vindt er altijd een afrondend gesprek plaats met de medewerker P&O. Deze informatie is voor de school van belang om eventuele aanpassingen of verbeteringen te kunnen aanbrengen in de manier van werken.