Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

De Nieuwste School

www.denieuwsteschool.nl
rector: Maria Michels 
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:

  • Tilburg

Professionalisering

In de gesprekscyclus wordt aandacht besteed aan de lerende en onderzoekende houding van medewerkers. Voor aanvang van een functioneringsgesprek wordt hen gevraagd om gerichte feedback te vragen en om op hun eigen ontwikkeling te reflecteren. Om medewerkers hierin te stimuleren is hen gevraagd om bij aanvang van het schooljaar een centrale vraag aan zichzelf te stellen, waarmee ze richting geven aan de ontwikkeling die zij willen doormaken. In de vorm van een professioneel en een persoonlijk doel geven zij vervolgens inhoudelijk vorm aan deze vraag. Gedurende het schooljaar werd meerdere keren in kleine groepen het gesprek over deze doelen gevoerd en werden ontwikkelingen gedeeld en voorzag men elkaar van feedback.

Onderzoek doen

De visie op ‘het doen van onderzoek’ zijn de drie ontwerpprincipes van De Nieuwste School (DNS): “Verwondering, Eigenaarschap en Het leren zichtbaar maken in een leergemeenschap”. Experts, mentoren, leerlingen, schoolleiding, onderwijs ondersteunend personeel (OOP), iedereen stelt zich onderzoekend (nieuwsgierig --> verwonderd) op, neemt daarin de eigen rol serieus (eigenaarschap) en deelt dit met de omgeving (het leren zichtbaar maken). De ambitie is om dit in de nabije toekomst steeds meer vorm te laten krijgen in professionele leergemeenschappen (de leergemeenschap). Inmiddels zijn er al meerdere professionele leergemeenschappen ontstaan in de school, allen gericht op onderzoeksmatig handelen.

Ondernemen

Jongeren moeten leren een ondernemende en kritische houding aan te nemen. Verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen zijn sleutelwoorden voor de ontwikkeling van leerlingen als zelfstandige ondernemende individuen. In mavo 3 en 4 zetten leerlingen een eigen bedrijf op. Hier gaan leerlingen wekelijks mee aan de slag. Zij zijn daarbij gecoacht door een ondernemer. Deze ondernemers komen uit verschillende branches. Op deze manier ervaren leerlingen niet alleen dat ze zelf heel veel kunnen, maar krijgen ze het vertrouwen en de vrijheid om zelf kritisch om zich heen te kijken, waardoor ze beter in staat zijn om te bedenken waarin ze zich willen ontwikkelen en hoe zij dat kunnen bereiken.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)