Bossche Vakschool

www.bosschevakschool.nl
directeur: Fleur Cerini (tot 1 augustus 2017 waarnemend directeur Jos de Ridder)
opleiding: vmbo
locatie:

• ‘s-Hertogenbosch

Invoering nieuw vmbo

Op de Bossche Vakschool is de start gemaakt met het vernieuwd vmbo met het aanbieden van een aantal nieuwe profielen:

• Horeca Bakkerij Recreatie (HBR)

• Dienstverlening en Producten (D&P)

• Mobiliteit en Transport (M&T)

• Produceren, Installeren, energie (PIE)

• Bouwen, Wonen, Interieur (BWI).

De goede onderdelen van de oude programma’s zijn ondergebracht in de vernieuwde profielen. Zodoende blijft praktisch, levensecht en betekenisvol leren gewaarborgd.

Een voorbeeld van good practice is de Vakmanschapsroute binnen de afdeling Techniek. Voor diverse leerlingen wordt hierdoor het zomerlek tussen vmbo en mbo verkleind. Leerlingen volgen een verkort programma na het eindexamen om zo in het mbo een goede doorstart te kunnen maken. Dit is een goed voorbeeld van een intensieve samenwerking tussen vmbo en mbo. Voor de komende jaren moet dit een katalysator worden voor andere afdelingen en profielen.

Kansklas

Er is een intensieve samenwerking gestart van de Bossche Vakschool met VSO Dieze College (voorheen de Rietlanden). Doel hiervan is om leerlingen met gediagnosticeerde gedragsproblematiek te behouden voor het regulier onderwijs of ze vanuit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) te laten instromen. In het project van de Kansklas is er voor leerlingen van beide scholen voor wie dit nodig is een veilige en kleinschalige plek op de Bossche Vakschool, met expertise vanuit het Dieze College. Door op maat en met intensieve begeleiding te leren en te ontwikkelen kunnen leerlingen krachtig het reguliere onderwijs instromen.

Bouwplannen

In 2017 is gestart met de plannen nieuwbouw voor de Bossche Vakschool. De teams zijn hard aan het werk gegaan om met elkaar de onderwijsvisie te vertalen naar een Plan van Eisen voor het vormgeven van toekomstbestendig onderwijs in een passend gebouw. Duidelijk is dat diversiteit en flexibiliteit van ruimtes noodzakelijk zijn om het onderwijs beter af te stemmen op het leren van de leerlingen.